Am două rime, îs artist

4fcde9722e80318dfc8cf466f081eb52

N-o zic eu, ci presupuşii artişti. Să ne lămurim dinainte. Pot să apreciez arta de orice fel, muzică, pictură, sculptură. Chiar şi desenele de pe frigider ale unui preşcolar mucos, unu de-l am şi eu acasă, pot fi foarte faine. Să nu uit să precizez că suntem fraţi, eu şi preşcolarul, că în 2017 îi musai să specifici. Două versuri scrise care ţi-au venit după ce-ai ieşit de la duş sau felul în care-ai strănutat tu nişte vopsea pe-o pânză nu-s arta, în mama mă-sii. Când îţi artă capodoperele, vor să fii sinceri cu ei, dar când o faci, cu argumente, se bosuflă şi-ţi dau block pe facebook. Asta pentru că nimeni din viaţa reală nu le apreciază lucrările autiste, să fim serioşi acuma.

S-a întâmplat cândva, tot pe facebook, să primesc o cerere de prietenie de la un tânăr. Tot aşa, se dădea artist, raper, mare fan Bacovia. Am zis că toată lumea merită o şansă, i-am acceptat-o. Nu era prea arătos, dar poate mai schimbam şi eu două vorbe că prea s-au adunat multe-n mine şi nu aveam cui să-mi spun oful. Nu trec cinci minte că-mi şi trimite un mesaj. Putem spune că am avut o conversaţie în limitele normalului pentru primele zece minute. Mă întreabă ce fel de muzică îmi place şi-i spun că nu am un gen favorit şi că apreciz mai multe genuri. Direct, îmi trimite contul lui de Soundcloud. Ăsta e site-ul ăla, cum e Worldstarhiphop, dar care mai are şi muzică bună, în proporţii de 30% sau mai mult. Cântecele lui, mă rog, nişte tentative de rap, nu că erau proaste, dar dacă creierul meu nu făcea şi o a doua sinapsă, muream. Nu am vrut să-l jignesc deci i-am spus că sunt în regulă, dar nu sunt pe gustul meu. Jur, am vorbit frumos. În secunda doi mi-a dat block. Dacă asta nu e imaturitate, nu ştiu ce e. Nu ştiu cum au ajuns XXXTentation sau Hopsin aşa celebri, dar strategia lor nu merge chiar la toată lumea. Ori ai talent, ori eşti prost, dar ai aşa un noroc încât să ajungi viral, iar după să devii un meme. Nu mizez pe-a doua variantă. Meme-urile mor la fel de repede cum se nasc. Nu ştiu cât de satisfăcătoare e faima de cinşpe minute, dar până la urmă cine sunt eu să judec?

Cât despre arta modernă, o pot accepta într-o oarecare măsură. Cunosc câteva persoane, pictori foarte buni, le recunosc talentul. Eu abia ştiu să desenez un cerc fără s-o dau în bară. Cum spuneam, oamenii ăia chiar sunt artişti, au muncit. Dacă ţi-e munca străină, rămâi la varianta cu meme-ul. Ce-ai mâzgălit tu pe-o foaie de caiet şi după i-ai făcut poză de-ai pus-o pe instagram, nu e artă. „Vreu să merg la şcoala de arte”. Te rog, scuteşte-o pe mă-ta de irosirea a câteva mii de euro pe capul tău. Tutorialele de pe YouTube şi vechile casetele cu Bob Ross n-or să te salveze. La fel e şi cu fotografia. Dacă ţi-a luat mă-ta, cu greu biata că lucrează de la nouă la cinci pentru tine, un DSLR, nu eşti implicit şi fotograf. Evident, vorbesc de categoria aia de persoane cu cont de instagram care trăiec, pe bune, cu ideea că fotografiile lor autiste cu copaci sunt artistice. (Jur, corectitudinea politică mă omoară). Pozele tale cu apusuri nu interesează pe nimeni. Esteticul e într-adevăr relativ, dar să nu confundăm termenii. A, ţi-a mai luat mami şi dronă? Păi, foarte bine. Să ştii că un shot deasupra oraşului cu ceva muzică elctronică pe fundal poate să facă oricine. Nu trebuie să fii un geniu, de-aia nici nu eşti. Şi eu mi-aş dori să fiu un al doilea Bukowski, dar uite că nu sunt, dar cel puţin nu mă plâng.

O sugestie ar fi să vă resemnaţi cu ideea că „arta” voastră n-o să fie niciodată expusă la muzee, n-o să fie dată la Cannes şi Getter n-o să facă piesă cu voi. Anthony Fantano, criticul de muzică, a distrus mulţi artişti, cu voi nici n-o să se obosească. Nu te grăbi să-ţi pui la descriere pe social media „future film director” când tu ai să lucrezi la KFC. Succes oricum, dar să nu spui după că nu te-am avertizat la timp.

PS: Cine mai zice că Satra Benz e „rep cu mesaj”, mă-sa-i curvă. Asta şi că nu toată lumea arată bine cu dreaduri.

del.

Leave a Reply

